18 November 2011

Melihat dan Merakam..

Apa yang dirakam adalah apa yang dilihat oleh mata.. namun, kadang-kadang keindahan yang dilihat dengan mata sendiri tidak akan sama rasa dengan apa yang dirakamkan oleh lensa kamera.. Ternyata alat ciptaan manusia tidak dapat menandingi pancaindera ciptaan Ilahi..

Apa bezanya? Melihat pemandangan yang cantik, kita merenung dan menghayati.. ketika itu angin bertiup sepoi-sepoi bahasa menampar pipi.. mungkin ada  kicau burung, deru ombak atau daun-daun bergeseran menjadi latar.. Subhanallah.. Semua itu menambah aroma menjadikan kita asyik.. tetapi setelah dipetik dan dirakam oleh lensa, kita hanya melihat yang kaku.. bagai hilang nyawanya..
Apa yang penting hendaklah kita bersyukur dan bertasbih apabila melihat keindahan dan keagungan ciptaan Allah..

 Dari atas Kaitaki, Feri dari Wellington (North Island) ke Picton (South Island), New Zealand. Sepanjang merentasi Selat Cook, pemandangannya  cantik dan mengasyikkan.. dan bayangkan ketika anda melontarkan pandangan dari dek feri, bayu sejuk nyaman akhir musim luruh menyapa wajah.. suatu rasa yang ingin dikecapi lagi..

2 comments:

  1. Fuyoo...bakat terendam..bukan jer terror memasak, mengemas(5S), menjaga anak..bahkan bole jadi cameraman & penulis majalah terkemuka. Bravo bro...Keep it up..

    ReplyDelete
  2. Jek nampak.. ada hobi boleh dikongsi, ada hobi sendiri-sendiri.

    jesslabu

    ReplyDelete