30 November 2011

Pengembaraan Aotearoa : Welly - Picton - Kaikoura

2008 : Kesempatan berada di bumi kiwi New Zealand (NZ) atau dalam bahasa Maori dipanggil Aotearoa tidak mahu kami persiakan. Pulau selatan NZ dikatakan lebih cantik panoramanya berbanding pulau utara. Memandangkan kami tinggal di Wellington, pulau utara NZ, maka kami sentiasa memasang impian untuk mengembara ke pulau selatan.  Ada dua alternatif sama ada menggunakan jalan udara iaitu penerbangan terus dari Wellington ke Christchurch atau merentasi Cook Strait dengan feri Interislander dan seterusnya bergerak menggunakankan jalan darat. Kami memilih untuk ke pulau selatan dengan feri dan seterusnya mengembara bermula dari Picton, dan menjelajah turun ke bawah menyusuri timur pulau.

Google map: Wellington - Picton


Wellington harbour: suluhan mentari dari celah gumpalan awan
Kaitaki (feri Interislander) meninggalkan Island Bay memasuki  Cook Strait
Feri tiba di perairan pulau selatan menyusuri fiord sebelum sampai ke Picton. Biru airnya begitu cantik dan menyegarkan.. seperti yang disebut sebelum ini, melihat dan menikmati kenyamanan  dengan pancaindera tidak dapat digambarkan dengan kekakuan gambar yang dirakam.  Cuba mencari kata-kata untuk menggambarkan perasaan dan keindahan yang dirasa ketika itu. Rasa yang berbeza, dan hanya dirasai pada ketika itu.

Dari Picton kami menyewa Toyota Estima Aeras, luas dan selesa untuk kembara yang jauh ini. Menuju ke Kaikoura, melelapkan mata ketika perjalanan bukanlah suatu pilihan yang bijak.



Kami tidak berhenti di mana-mana kerana mengejar masa. Sepanjang perjalanan perkataan 'wow!" tak henti-henti terbit dari mulut. Hati terharu dan bagai mahu menangis menikmati bahagian lain dunia ciptaan Allah yang indah ini. Biru langitnya sangat kudus dipersembahkan. Air sungai yang mengalir jernih menghijau. Subhanallah. (Ini yang kami sepakat merasainya, walau bagaimanapun terpulang kepada mata masing-masing yang melewatinya. Mungkin bagi setengah orang ini tiada apa-apa.)



Banyak ladang buah-buahan. Setiap batuan memberi latar belakang yang berbeza.


Sekali sekala melewati pekan kecil dan perkampungan yang terasa mahu singgah, tetapi biarlah hanya mata kami yang menyapa.

Dengan keluasan tanah yang melebihi Malaysia dan bilangan penduduk yang hanya sekitar 4 juta, sebahagian besar tanah pamah adalah ladang buah-buahan dan ternakan.

No comments:

Post a Comment